Uppladdningsvecka

20140610-203941-74381732.jpg

På lördag är det äntligen dags att dra på sig våtdräkten och terrängskorna för att leka Stockholm Swimrun.

För att känna på löpformen så fick jag till ett snabbdistanspass i lördags och ett backpass igår på lunchen. Snabbdistanspasset var väl egentligen tänkt att bli ett lugnt och behagligt pass men efter den flera veckor långa löpvilan så ville kropp och knopp springa fort. Jag tror på att våga avvika från planen ibland, förutsatt att man inte alltid gör det. Har man spring i benen så låt det bli ett snabbdistanspass trots att ett vanligt lugnt distanspass var inplanerat. På samma sätt så kan ett planerat intervallpass få bli ett lugnt pass om benen är tunga och kroppen svarar dåligt.

Jag tror att det viktiga är att lära sig att tolka kroppen och att lyssna på den. Om den alltid vill byta ut ett hårt pass mot ett lugnare eller tenderar att köra för hårt gång på gång så kan man dock behöva prata allvar med kropp och knopp. Avvik ibland men försök att genomföra enligt plan majoriteten av gångerna.

Att jag valde att springa backe så tätt inpå ett lopp beror främst på att jag behövde stärka mig mentalt. Det var varmt och backe är alltid jobbigt. Med andra ord perfekta förutsättningar för att bygga pannben och känna på den värme jag kommer att uppleva i samband med våtdräktslöpningen på lördag. För att skona benen så körde jag i samma tempo som vanligt men med färre intervaller.

Det här kommer bli bra.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s