Risk för upprepning

Jag har ju börjat gå på gym. Sådär en gång i veckan och även om det kan tyckas vara i knappaste laget för att kunna kalla sig för ”någon som gymmar” så vill jag understryka att det här är stort för mig. Att konsekvent träna på gym med tunga vikter, må så vara en gång i veckan, har aldrig tidigare hänt. 

Jag har visserligen tränat styrka kontinuerligt tidigare och då tänker jag främst på mina tre månader med P90x för några år sedan. Något som jag däremot gjort, om än oregelbundet, är att träna styrka utomhus med egen kroppsvikt och gummiband.


Igår var jag lite sliten efter mina dubbla måndagsintervaller och bestämde mig för att köra styrka istället för att springa. Jag värmde upp genom att springa 3 km och körde sedan ett upplägg om fyra övningar där jag alternerar mellan dessa fyra i 60 s, 45 s, 30 s och slutligen 15 s. Jag kör med andra ord ett varv med varje övning i 60 s för att därefter följa upp med ett varv med varje övning i 45 s osv. Mellan övningarna vilar jag 15 s och den totala tidsåtgången blir 14 min.
För att hålla koll på tiden och när det är dags att vila eller påbörja en ny intervall använder jag en app som heter Ultratimer. 

  
Följande upplägg körde jag igår

  1. Rodd med gummiband
  2. Knäböj
  3. Negativa chins (hoppa upp och släpp kontrollerat efter på vägen ned)
  4. Armhävningar

Därefter körde jag två tabata-serier med två övningar som jag fått av naprapaten.

  

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s