Ge det fler försök

Förra veckan simmade jag efter ett uppehåll på ca 14 dagar. Känslan var usel och det kändes som att jag sluggade mig fram. Simmade i en 25-metersbassäng och det var trångt samtidigt som vi som simmade var väldigt ojämna i fart. Det var inte många saker som föll väl ut under det simpasset och jag gick därifrån med en känsla av besvikelse. Långt ifrån den positiva och upprymda känsla som jag brukar få efter ett pass i poolen.

Igår kände jag mig avigt inställd inför att åka till simhallen för ett nytt försök. Denna gång blev det en 50-metersbassäng och passet blev strukturerat och lyckat. Känslan var att jag simmade bra och att det var riktigt roligt.

Gårdagens pass såg ut enligt följande:
200 m insim
4×50 m drills (25 blixtlås, 25 sammansatt, 25 catchup, 25 sammansatt)
8×50 m (start 1:15)
4×300 m (sammansatt, dolme, paddlar, dolme +paddlar)
100 m avsim

20140429-091111.jpg

Annonser

2 reaktioner på ”Ge det fler försök

  1. Blixtlås? Nästa gång ska vi få testa att simma 200 m i sträck. Det kommer inte gå, är glad när jag klara 50! Jag tror jag kom på sist vad det stora felet är, jag får inte ut luften så jag får inte in tillräckligt med ny luft när jag andas. Testade att vid några tillfällen vänta 5 armtag med att andas och då kändes det mer ok. Fast det fungerade inte sedan när jag fick upp flåset… Hur gör du? Kanske ska undvika djupt andetag precis innan start?

    • Blixtlås är den drill där man låter handen glida längs sidan av kroppen vid återföringen. Finns säkert andra namn på samma övning. 🙂

      När det gäller andningen så ska du försöka blåsa ut lite hela tiden istället för att vänta tills du ska upp och andas. Du kommer inte hinna andas ut och in på den tid du har i rotationen med huvudet ovanför ytan. Du ska alltså aldrig hålla andan helt. Jag pyser ut lite luft hela tiden och när det är dags att gå upp och andas så är det nästintill tomt. Om du inte får ut luften får du inte in tillräckligt med syre för att syresätta blodet.
      Testa hur du andas när du bröstsimmar med armtag under ytan, dvs inget tantsim med huvudet ovanför ytan utan gå ner under vattnet med huvudet vid varje armtag och var uppmärksam på hur du andas då.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s