Progressiv fartlek

Hade inte mycket tid på lunchen men ville hinna med ett pass för att kicka igång påsken denna skärtorsdag. Hann dock vela lite kring huruvida det var en god idé att löpa:

Cons

  • Det är skitväder ute
  • Jag har dåligt med tid
  • Jag ska ev springa långpass imorgon
  • Jag ska simma två timmar TI ikväll

Pros

  • Jag behöver all distans jag kan få i benen
  • Även korta kvalitetspass är bra
  • Det är (nästan) alltid en god idé att löpa

Jag valde att springa och ibland överraskar jag mig själv mitt under pågående pass. Idag gav jag mig själv ett virtuellt påskägg och i det låg fartleksintervaller runt Trekanten. Se där, jag som inte ens tycker om fartlek. Försökte hitta en god balans i intervallerna och varvade att springa x antal lyktstolpar, mellan bänkar, längs träbroar. 

Hade visst väldigt mycket positivt spring i benen och insåg att jag utan att egentligen tänka på det sprang progressivt. De tre kilometrar jag fartlekte gick konstant 9 sekunder snabbare än föregående intervall. Uppvärmningen på en kilometer gick långsammast, men nedvarvningen gick överraskande snabbt. Fem kilometer kvalitet och det fina är att jag tycks rida på en liten formtoppsvåg just nu.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s