Lustfylld löpning

Det finns många anledningar till att variera sin löpträning. Kanske har man som mål att springa en viss distans eller en viss distans på en viss tid. Eller så har man tröttnat på sin gamla vanliga runda och tappat löpmotivationen.

När jag började löpträna för sex år sedan så sprang jag alltid samma drygt 4 kilometer långa runda. Där och då var det precis vad jag behövde. Bygga upp min löpning och få den att bli en del av min vardag. Hade jag slängt in intervallpass hade jag antagligen fått en avskräckande ”nära döden”-upplevelse och risken hade varit överhängande att jag hade gett upp löpningen helt.

Lusten att utveckla, förändra och testa nytt ligger olika nära till hands för olika människor och jag är själv en person som behöver tid för att släppa in och omfamna en förändring.

För mig har mina distanspass transformerats under de år som har gått och jag jobbar idag med distanspass, långpass och olika typer av intervallpass. Jag tror mycket på att hitta lustfyllda pass och även om ett intervallpass kan vara skitjobbigt kan det likväl kännas positivt. Har men en stark aversion mot en viss typ av pass är min filosofi att man ska undvika den typen av pass (om det inte innerst inne trots allt finns en längtan att börja uppskatta just den typen av pass).

Jag tyckte t ex riktigt illa om backpass men vägrade acceptera att jag inte skulle klara att springa backe. I det fallet fanns en längtan/en vilja att lära sig tycka om.

Om du däremot avskyr en viss form av intervaller men tycker fartlek är desto trevligare. Ja, men då kör du fartlek. Det finns människor som älskar intervaller och springer marathon utan att ha kört ett enda långpass. På samma sätt finns det de som springer mycket och långt och som blir snabba som attan på kuppen (utan att springa intervaller).

Om du vill få struktur och nya infallsvinklar på din träning så är mitt bästa tips att leta rätt på ett träningsprogram som lockar just dig. Vill du klara att springa milen, en halvmara osv så kommer du att kunna hitta en uppsjö av generiska program och kanske känns det svårt att veta vad som är bäst. Min åsikt är att det som kommer att ge dig bäst resultat är det som

  1. Får dig motiverad
  2. Får dig att komma ut och springa
  3. Utmanar dig på ett sätt som tilltalar din person

Det betyder att ett och samma program inte nödvändigtvis är bäst för någon annan.

Vill man ha ett skräddarsytt program som utformas för att möta de tre punkterna ovan så kan man vända sig till en löpcoach. En löpcoach samtalar med dig och försöker fånga upp vad som triggar just dig och vad du behöver för att nå dina mål.

Med det sagt vill jag tipsa om ett trevligt fartpass som jag själv körde på lunchen igår och som Sofia sedan körde på eftermiddagen.

  1. Värm upp i ca 12 min
  2. Spring 6-10×60 s med 60 s gåvila (antal intervaller efter din egen intervallvana)
  3. Spring 1 km i tröskelfart (snabbare än mystempo och ansträngningsgrad medium-hård)
  4. Nedjogg i ca 10 min
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s